گیاهان در دکوراسیون داخلی

مزایای استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی

گیاهان از قدرتمندترین، الهام‌بخش ترین و حتی زیباترین عناصر برای دیزاین داخلی هر فضای ساختمانی محسوب می‌شوند. یک گلدان با گیاهی سرزنده به‌ راحتی می‌تواند بخش پررنگی از بافت، شکل و حتی تناژ رنگی محیط را تداعی سازد. از طرفی حتی می‌توانیم با استفاده از گیاهان برای ایجاد تعادل در فضا دست‌ به‌ کار شویم. مثلاً می‌توانیم از گیاهی با ابعاد مناسب برای پر کردن فضاهای خالی استفاده کنیم. به ‌این ‌ترتیب به تعادل پایدار با دیگر عناصر محیطی رسیده‌ایم. در عین ‌حال حتی می‌توانیم از حضور گیاهان برای عمق بخشیدن به فضا و یا تأکید عناصر محیطی از قبیل میز، انتهای راهرو، یک دیوار استفاده کنیم. گیاهان به ‌راحتی قادر هستند تا فضاهای به ‌ظاهر بلا استفاده خانه را تبدیل به زیباترین بخش خانه نمایند.

خانه بدون حضور گیاهان گویی فاقد روح و سرزندگی است. چنین خانه‌ای حسی از افسردگی را تلقین خواهد کرد. مزایای استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی به قرار زیر است:

  • باعث ایجاد حس سرزندگی و آرامش ذهنی می‌شود.
  • استرس را در محیط خانه کاهش داده و فضا را آرام می‌کند.
  • در هر چه زیباتر شدن فضای خانه تأثیرگذار است.
  • می‌تواند نقش بستر برای تأکید دیگر عناصر محیط خانه باشد.
  • فضاهای به ‌ظاهر بلا استفاده را زنده کرده و این مکان‌ها را به نقاط کانونی خانه تبدیل می‌کند.
  • به فضاهای مختلف ساختمانی عمق می‌بخشد.
  • حس همراهی با طبیعت را زنده خواهد کرد.

گیاهان در طراحی داخلی

 

چگونه از گیاهان در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

اضافه کردن یک گیاه به طراحی داخلی ساختمان به‌ ظاهر ساده است؛ اما در عمل ممکن است از عدم هماهنگی گیاه با عناصر محیطی و یا خشک شدن آن و حتی مشکلات نگهداری از گیاه ناراضی شوید. چرا که احتمالا این گیاهان مناسب در مکان مناسب ساختمان خود استفاده نمی‌کنید. برای ‌آنکه از گیاهان در طراحی داخلی استفاده کنید، رعایت نکات زیر الزامی است:

  • هماهنگی گیاهان با سبک دکوراسیون داخلی ساختمان:

نوع گیاهان ارتباط نزدیکی با سبک دکوراسیون ما دارد. این بدان معنی است که گیاهان می‌توانند حس و اتمسفر فضا را غنی‌تر سازند. البته زمانی در این‌باره تأثیرگذار هستند که همسو با سبک و استایل دکوراسیون ساختمان انتخاب شوند.

به ‌عنوان مثال قرار دادن گیاهان پهن‌ برگ فضای ساختمان را با حس حضور در مناطق گرمسیری شبیه می‌کند؛ اما بهره‌مندی از گیاهان با برگ‌های سوزنی فضا را به محیطی از خانه‌های سردسیر نزدیک‌تر می‌سازد. در عین ‌حال نوع و ابعاد گیاه باید با سبک دکوراسیون همخوانی داشته باشد. به ‌عنوان مثال نمی‌توانیم از گیاهان با حجم برگ‌های زیاد و شلوغ برای دیزاین یک خانه با معماری مدرن استفاده کنیم. در خانه‌ها با دکوراسیون خلوت و ساده به سراغ گیاهان خلوت و همراه برگ‌های ساده بروید.

  • ابعاد و تناسب فضا:

رعایت تناسب از مهمترین نکات برای انتخاب و جانمایی گیاهان در دکوراسیون داخلی است. گیاه انتخاب‌ شده باید متناسب با ابعاد فضا باشد. نه اینکه آنجا را پر کند؛ بلکه حضور آن در هر چه نمایان‌تر شدن فضا تأثیرگذار شود. به ‌عنوان مثال برای فضاهای بزرگ و خالی خانه استفاده از گیاهان بزرگ و حتی درختچه مانند بهترین انتخاب است. اما در کنج یک اتاق در کنار مبلمان و دیگر عناصر محیطی بهتر است از گیاهی با تناسب محیطی کوچکتری استفاده کنیم. این در حالی است که برای فضاهای محدود، بسته و یا فضاها در میان دیگر عناصر محیطی ممکن است که به قرار دادن یک گلدان کوچک از گیاهان ریز و مینیاتوری بسنده کنیم.

  • انتخاب مکان مناسب برای نگهداری از گیاه:

گیاهان آپارتمانی را در مکان مناسب نگهداری کنید. صرفاً هر گوشه‌وکنار خانه محل مناسب برای مستقر کردن گیاهان آپارتمانی نیستند. اگر چه این گیاهان عموماً سایه دوست هستند؛ اما این دلیل نمی‌شود تا آنها را در پستوهای تاریک خانه رها کنید.

مکان نگهداری از گیاه باید نورگیر باشد. البته حجم نور محیط باید با حس و حال گیاه از نظر نور دوستی و یا سایه دوستی هماهنگ باشد. اما در کل با وجود پرده و حتی نوع معماری ساختمان‌های آپارتمانی بعید است مکانی غرق نور تند آفتاب در خانه وجود داشته باشد. دقت کنید که منظور از سایه دوست بودن گیاه برای قرار دادن آنها در عمق تاریکی‌ها نیست؛ بلکه لازم است تا گیاه آپارتمانی خود را در مکانی با نور غیرمستقیم قرار دهید. بنابراین مکان‌ها نزدیک به پنجره با حجم نور غیرمستقیم اما نسبتاً روشن بهترین مکان برای استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی هستند. حالا هر اندازه گیاه شما نور دوست است؛ آن را به پنجره نزدیک‌تر کنید و هر اندازه سایه دوست است، از پنجره دور کنید.

ویژگی‌های برجسته گیاهان در طراحی داخلی

ویژگی‌های برجسته گیاهان در طراحی داخلی

برای طراحی و تکمیل دکوراسیون داخلی خانه خودتان از چه نوع گیاهانی استفاده می‌کنید؟ آیا هر گیاهی مناسب هر مکانی در ساختمان است؟ بگذارید تا ویژگی‌های برجسته گیاهان در طراحی داخلی را فهرست کنیم. در این بخش قصد داریم تا مشخصه‌های ظاهری و پتانسیل‌های آپارتمانی گیاهان مختلف را بررسی کنیم و آنها را با توجه به شرایط مختلف محیط‌های متنوع ساختمانی مشخص کنیم.

  • زیبایی اصل کلیدی در انتخاب گیاهان:

زیبایی اولین فاکتور است؛ اما منظور از این زیبایی چیست؟ قاعدتاً همه گیاهان زیبا هستند؛ اما نمی‌توانند در هر شرایطی زیبایی خود را تداعی سازند. در یک نگاه کلی هر اندازه گیاه از برگ‌های پهن‌تری داشته باشد، به ‌ظاهر زیباتر است و بهتر می‌تواند ابعاد مختلف فضا را پر کند. گیاهان مانند فیکوس، برگ انجیری و… در این دسته ‌بندی قرار می‌گیرند. در مقابل گیاهان با برگ‌ها و یا ساقه‌های خاص حضور دارند که زیبایی آنها چشمگیر است. بن سای، نخل، کرتون ابلق از چنین گیاهانی محسوب می‌شوند. به هر صورت اصل زیبایی را جدی بگیرید و مطمئن شوید که گیاه انتخاب‌ شده می‌تواند حس زیبایی را در محیط اطراف خود تداعی سازد.

  • سازگاری و ماندگاری در محیط:

سازگار بودن دومین ویژگی برجسته است که لازم است تا برای انتخاب گیاهان در دکوراسیون داخلی به آن توجه کنید. سازگار بودن با محیط خانه برای رشد و نمو و در کل زنده و سرحال بودن گیاه اهمیت بالایی دارد. بهتر است این را بدانید که محیط ‌زیست ایده‌آل انسان‌ها لزوماً محیط‌ زیست ایده‌آل گیاهان نیست. مثلاً ما انسان‌ها علاقه داریم تا در محیطی با تابش غیرمستقیم نور خورشید، رطوبت نسبتاً کم و دمای حداکثر ۲۵ درجه زندگی کنیم. اما همه گیاهان این شرایط را نمی‌پسندند. یک اصل ساده آن است که محیط ساختمان را از منظر شرایط نور و یا پتانسیل گردش هوا بررسی کنید. به ‌این ‌ترتیب بهتر می‌توانید گیاهی سازگار با محیط خانه را انتخاب کنید. کاکتوس‌ها، ساکولنت‌ها، سانسوریا، پتوس، فیکوس، آگلونما، قاشقی همگی از جمله گیاهان مقاوم آپارتمانی محسوب می‌شوند.

  • از گیاه متناسب با اقتضائات محیط استفاده کنید:

تناسب با اقتضائات محیط یکی دیگر از اصول برای انتخاب گیاهان در دکوراسیون داخلی است. البته منظور از این اقتضائات ایجاد نوعی هماهنگی میان فاکتورهای عناصر متنوع محیطی است. به ‌عنوان مثال لازم است تا از گیاهان متناسب با کاربری فضا استفاده کنید. به ‌این ‌ترتیب نوع گیاهان در فضاهای خانگی با نوع گیاهان با فضاهای اداری متفاوت هستند. این در حالی است که حتی در همان محیط داخل خانه نیز باید از گیاهان متناسب با پذیرایی و یا گیاهان متناسب با اتاق ‌خواب بهره‌مند شوید. در عین ‌حال با فاکتورهای تعیین ‌کننده دیگری از قبیل تناسب با ابعاد، تناسب با دیزاین، تناسب با رنگ‌بندی فضا و حتی تناسب با نورگیری محیط روبرو هستیم.

مکان‌های مناسب استقرار گیاهان در دکوراسیون داخلی کجاست؟

 

مکان‌های مناسب استقرار گیاهان در دکوراسیون داخلی کجاست؟

به ‌طور یقین نمی‌توانیم یک فرمول سرراست را برای انتخاب یک مکان مناسب جهت قرار دادن گیاهان آپارتمانی معرفی کنیم. خانه‌ها، آپارتمان‌ها و فضاهای ساختمانی متنوع هستند و در این گوناگونی با فضاهای کاملاً متفاوت روبرو هستیم. با این ‌وجود بهترین فضاها برای مستقر کردن گیاهان در دکوراسیون داخلی به قرار زیر است:

  • فضاهای کنج خالی ساختمان:

گوشه‌های فضا از بهترین مکان‌ها برای قرار دادن و استفاده از گیاهان آپارتمانی است. این فضاها معمولاً به ‌خاطر چیدمان مبلمان خانه بلا استفاده رها می‌شوند. به این مکان‌ها اصطلاحاً فضای مرده گفته می‌شود؛ اما قرار نیست تا مرده باقی بمانند. با قرار دادن گلدان در این فضاهای به‌ ظاهر بدون استفاده می‌توانیم از محیط به شکل کاملاً مؤثرتر استفاده کنیم. گیاه در این فضاهای مرده نقش‌ برجسته را بازی خواهد کرد و این فضا را هر چه زیباتر نمایان می‌سازد. در چنین فضاهایی بهتر است تا از یک گیاه مستقل اما با ظاهری برجسته استفاده کنید.

  • فضاهای طبقاتی یا طاقچه ها:

اگر قرار است تا چندین گل را در کنار هم قرار دهید و یک فضای سرزنده و سرسبز را در محیط خانه تداعی کنید، استفاده از الگوی طبقاتی و یا طاقچه بهترین پیشنهاد است. مثلاً می‌توانید در پهنه یکی از دیوارهای خانه و یا در جوار بخش نورگیر ساختمان یک ساختار طبقاتی دایر کرده و این فضا را به گلخانه‌ای زیبا و دل‌نشین تبدیل کنید.

  • کانتر، میز و یا میز عسلی:

کان‌های مناسب گیاهان در دکوراسیون داخلی کم نیستند. روی میز یا کانتر و حتی میز عسلی یکی دیگر از مکان‌های جذاب برای قرار دادن یک گیاه زیبا است. معمولاً بهتر است تا از گیاهی کوچک با ظاهر خلوت در چنین مکان‌هایی استفاده کنید. در این ‌صورت گلدان شما تبدیل به عنصر تأکیدی دکوراسیون خانه می‌شود و می‌تواند آن بخش از دکوراسیون خانه مانند میز و یا میز عسلی و حتی کانتر را هر چه برجسته‌تر نشان دهد.

  • تفکیک فضاها:

نقش گیاهان در طراحی داخلی بسیار پررنگ است. آنها می‌توانند علاوه ‌بر زیبایی و یا القای حس سرزندگی و شادابی به‌ عنوان عنصر فضاساز ساختمان کارایی داشته باشند. فضاسازی با گیاهان بی‌اندازه جذاب است. یک گلدان در بخش پررنگی از محیط داخلی به‌ راحتی قادر است تا فضای باز و شاید خیلی بزرگ خانه را به فضاهای تفکیک ‌شده‌تری تقسیم کند. البته در همه خانه‌ها نمی‌توانیم از گیاهان به ‌عنوان تفکیک فضا استفاده کنیم. در عین ‌حال همه گیاهان نیز پتانسیل این کار را ندارند و لازم است تا در این‌باره ظرافت و دقت کافی را اعمال کنیم. این نوع فضاسازی‌ها نیاز به خلاقیت، بررسی کاربرد فضا، آشنایی کامل با گیاهان و روش اجرا دارد.

  • دیوار سبز در طراحی داخلی:

خلق یک دیوار سبز جذابیت بصری بسیار زیبایی دارد. کاملاً خلاقانه و البته هوشمند و تأثیرگذار می‌توانیم یکی از دیوارهای خانه را با نمایی جذاب و سرسبز از گیاهان بپوشانیم. البته در ایجاد این باغچه‌های عمودی لازم است تا از تکنیک‌های درست معماری و روش‌های اصولی ایجاد باغچه‌های عمودی مانند کشت هیدروپونیک استفاده کنیم؛ اما به هر صورت طراحی گلخانه‌های عمودی از ایده‌های خلاقانه و کاملاً بکر و البته زیبا است که حالا به‌ عنوان طرح مدرن در دیزاین بسیاری از فضاهای ساختمانی استفاده می‌شود.

  • گلدان‌های آویزان:

قرار دادن گلدان در آویز از ایده‌های کلاسیک برای استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی است. در عین ‌حال این ایده کلاسیک آن‌قدر زیبا و جذاب است که هنوز هم به ‌عنوان یکی از بهترین روش‌های دیزاین گل‌وگیاه در محیط ساختمان محسوب می‌شود. گلدان‌های آویز بهترین مکان برای قرار دادن گیاهان رونده و یا گیاهان با ساقه‌های بلند و خیزان است. در عین‌ حال بهترین ایده برای پر کردن فضاهای کاملاً خالی نزدیک به سقف محسوب می‌شود. البته تعداد آویزها، مکان قرارگیری آنها، نوع گل و حتی نوع آویز و… با توجه به شرایط محیط داخل ساختمان انتخاب خواهد شد.

  • تکمیل فضاهای متنوع ساختمانی:

از گیاهان در هر فضای ساختمانی استفاده می‌کنند. گیاهان صرفاً برای تزیین پذیرایی و قرار گرفتن به‌ عنوان عنصر تأکیدی نیستند؛ بلکه می‌توانند نقش مکمل برای پر کردن گپ‌ها در طراحی داخلی را داشته باشند. از این ‌رو برای استفاده در محیط‌هایی مانند آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و حتی میز دراور اتاق خواب کارایی دارند. از حضور گیاهان می‌توانید برای تکمیل فضاهای ساختمانی استفاده کنید. انتهای یک راهرو، کنج باز یک اتاق، کنار روشویی سرویس بهداشتی، هم‌جوار پلکان داخلی ساختمان، کنار درب ورودی و… همگی از فضاهای متنوع ساختمان‌ها محسوب می‌شوند که با قرار دادن انواع گلدان هر چه زیباتر و جذاب‌تر خواهند شد. گلدان‌ها به این فضاهای کمتر دیده شده ساختمانی روح داده و حضور آنها را هر چه پررنگ‌تر می‌سازند.

سخن پایانی

گیاهان مرز ساختمانی خشک و بی‌روح با ساختمانی زنده و سرحال هستند. ما درباره تنها عنصر زنده در دکوراسیون داخلی ساختمان صحبت می‌کنیم و این عنصر زنده آنچنان نقش پررنگی دارد که می‌تواند محیط را هر چه زیباتر و در عین ‌حال جذاب‌تر سازد.

مکان‌یابی، اولین چالش ما برای استفاده از گیاهان آپارتمانی است؛ اما در همه خانه‌ها فضاهای متنوع برای قرار دادن گیاهان زیاد است. گوشه‌های خالی محیط، روی طاقچه‌ها، بخش‌های برجسته فضای داخلی، کانتر و میز و البته فضاسازی از جمله مکان‌ها مستعد قرار دادن گیاهان هستند. البته در این مکان یابی لازم است تا پتانسیل نور محیط را بررسی کنید و مطمئن شوید که ابعاد گیاه حتی در آینده با ابعاد فضا همخوانی دارد. جهت کسب مشاوره برای طراحی و جانمایی گیاهان در دکوراسیون داخلی می‌توانید از خدمات تخصصی گروه فرلی دیزاین مجری اصلی طراحی داخلی انواع فضاهای ساختمانی و خدماتی استفاده کنید.

 

[ وبلاگ ما ]

آخرین مقالات ما را بخوانید