طراحی دکور فروشگاه لوازم آرایشی

یکی از پرفروش ترین محصولاتی که چه به صورت حضوری و چه به صورت اینترنت، حجم قابل توجهی از معاملات را در بر می‌گیرد، لوازم آرایشی بهداشتی است. از همین رو می‌توان گفت که فروشگاه هایی که این مدل محصولات را عرضه می‌کنند، رونق نسبتا خوبی دارند. طراحی دکور فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی، در این میان، بسیار حائز اهمیت است. با توجه به رقابت بالایی که در فروش این محصولات وجود دارد، شما به عنوان یک فروشنده باید راه های تمایز را طی کنید تا این کار به افزایش فروش شما منجر شود. یکی از راه ها، رعایت نکات مربوط به طراحی دکور مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی است.

در این مقاله قصد داریم به صورت کامل، در مورد اصول طراحی دکور فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهیم که مطالعه آن برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

توجه داشته باشید فرلی دیزاین به عنوان یک مجموعه موفق و با تجربه در زمینه طراحی دکوراسیون فروشگاهی، آماده است تا هر گونه مشاوره در این خصوص را به صورت تلفنی یا چت، در اختیار شما قرار دهد. اگر به دنبال افراد متخصص و حرفه ای برای بازسازی یا طراحی جدید دکوراسیون لوازم آرایشی و بهداشتی خود هستید، حتما یک تماس با فرلی دیزاین داشته باشید.

اصول طراحی دکور

مهمترین نکات مربوط به طراحی دکور فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی

قبل از اینکه به سراغ ارائه نکات مربوط به طراحی دکوراسیون فروشگاه آرایشی بهداشتی یا هر فروشگاه دیگر برویم، باید چند چیز مشخص شود:

  • جامعه هدف یا مشتریان شما در کدام دسته قرار می‌گیرند؟
  • بازه سنی مشتریان چگونه است؟
  • تنوع محصولات فروشنده چقدر است؟
  • چقدر فضا دارید؟

در فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی، مشخص است که بیش از 90 درصد مراجعان خانم ها خواهند بود. بازه سنی خانم ها هم محدودیت ندارد ولی برگ برنده بیشتر دست خانم های جوان است که به ظاهر خود اهمیت بیشتری می‌دهند. اما تنوع محصولات فروشنده، عامل مهمی است که باید قبل از شروع طراحی دکوراسیون مغازه لوازم آرایشی مشخص گردد.

آیا فقط لوازم آرایشی و بهداشتی می‌فروشید؟ آیا از یک برند خاص فقط محصول دارید؟ و به صورت کلی، تنوع محصولات شما شامل چند قلم کالای لوازم آرایشی و بهداشتی خواهد بود؟

ورودی

همچنین قبل از طراحی، باید ابعاد محیط فروشگاه را در نظر بگیرید. قطعا طراحی یک فضای بزرگ با فضای کوچک متفاوت است. در محاسبه متراژ فروشگاه، پرتی های فضا را هم اعمال نمایید.

حالا که پاسخ این 4 سوال مهم روشن شد، باید به سراغ بررسی نکات مهم در طراحی دکور فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی برویم:

1- یک ورودی جذاب؛ مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

متاسفانه در بسیاری از فروشگاه ها، ورودی مغازه کم اهمیت جلوه داده می‌شود، در صورتی که این طرز تفکر اشتباه است. ورودی مغازه شما، اولین چیزی است که مخاطب یا مراجعه کننده با آن روبرو خواهد شد، پس مهم است که طراحی آن چگونه باشد. قطعا طراحی درست و اصولی ورودی فروشگاه، می‌تواند در نگاه اول در ناخودآگاه مشتری تاثیر مثبت داشته باشد.

بدون شک، فضای ورودی باید به بهترین نحو مراتب ورود مشتری را به مغازه شما تسهیل کند. یعنی از چیدمان دکوری ها و وسایلی که جلوی راه مخاطب باشد، باید خودداری نمود.

چیدمان

برای اینکه برندتان به آگاهی مشتری برسد، در ورودی از هویت بصری خود استفاده کنید. هویت بصری می‌تواند شامل نام تجاری، لوگو و رنگ های سازمانی شما باشد که در سردر ورودی دیده می‌شود.

2- چیدمان شلوغ یا هدفمند؛ به نظر شما کدام یک در افزایش فروش تاثیر دارد؟

حالا نوبت این است که فضاهای فروشگاه خود را تفکیک کنید و چیدمان محصولات را رفته رفته شروع کنید.

فضاهایی که باید برای یک فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی در نظر گرفته شود، شامل موارد زیر است:

  • پیشخان؛ که محل حضور صندوقدار یا فروشنده است و مشتری برای مراجعه باید به این قسمت برود.
  • قفسه های محصولات؛ قفسه های محصولات به دو صورت در یک فروشگاه می‌تواند پیاده سازی شود. یکی در فضای محدود و یکی در فضای آزاد که مشتری می‌تواند آنها را به صورت انتخابی لمس کند.
  • فضای استراحت؛ بهتر است فضایی برای استراحت مراجعه کننده در نظر گرفته شود.
  • فضای پرو؛ منظور از فضای پرو، فضایی است که مشتری بتواند نتیجه تست لوازم آرایشی و بهداشتی خود را در آینه مشاهده کند. این فضا می‌تواند به صورت مستقل در نظر گرفته شود، یا بخشی از دکور فروشگاه شما باشد.

فضای قفسه محصولات باید مشخص گردد. پژوهش ها نشان می‌دهد که چیدمان شلوغ، باعث سردرگمی و از دست رفتن حق انتخاب برای مشتری می‌گردد. این موضوع حس خوبی را برای مشتریان فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی ایجاد نخواهد کرد. پس سعی کنید از این قانون استفاده کنید که در فروش شما تاثیر مثبت خواهد داشت:

  • لوازم کوچک و محدود: هر چقدر ابعاد لوازم آرایشی و بهداشتی کوچک تر باشد، باید آنها را به صورت جمعی و انبوه نمایش دهید. مثلا برای نمایش مدادهای آرایشی، باید دسته ای از آنها را در کنار هم و در رنگ های مختلف قرار دهید تا جلب توجه داشته باشد.
  • لوازم آرایشی بزرگتر: لوازم آرایشی بزرگ تر مثل تون های آرایشی و بهداشتی، می‌توانند در گروه کوچک تر به نمایش گذاشته شوند. کرم ها، پودرهای مهم پرفروش و گران قیمت را به صورت متمایز و تکی به نمایش بگذارید. اینگونه ارزش کالا را در نگاه مخاطب بالا می‌برید.

هر چقدر محصولات بزرگ تر و گرانتر شوند، می‌توان تعداد آنها را در یک نمایش گروهی، کاهش داد.

مهمترین نکات

در چیدمان فضای قفسه ها، سعی کنید، فضای رفت و آمد باید برای مشتری در نظر گرفته شود تا کلافه نشود. این موضوع به خصوص برای وقتی که فروشگاه شما شلوغ می‌شود، بیشتر به چشم خواهد آمد.

توصیه می‌شود که برای چیدمان محصولات در قفسه ها، دسته بندی در نظر گرفته شود. مثلا دسته بندی مدادها، دسته بندی کرم ها، دسته بندی محصولات مراقبتی و غیره ایجاد شود و چیدمان محصولات، در واحد های مربوط به خود صورت بگیرد.

این باعث افزایش حق انتخاب و خروج از سردرگمی مشتری خواهد شد که در نهایت منجر به فروشی موفق برای فروشنده خواهد گردید.

پس باید از چیدمان شلوغ پرهیز کرد و در عوض، به چیدمان هوشمند با استفاده از قوانینی که عرض کردیم، پرداخت.

3- نورپردازی صحیح در طراحی دکور مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی چگونه است؟

نورپردازی عنصر بسیار مهمی در جلب توجه مخاطب خواهد بود. شما هر چقدر هم بتوانید محصولات را در کنار یکدیگر خوب چیدمان کنید، تا وقتی نورپردازی درستی نداشته باشید، تاثیر چندانی در نظر مخاطب نخواهد داشت.

باید با استفاده از عنصر نور، توجه را به سمت محصولات جلب کرد. یعنی چه؟

نورپردازی

یعنی اینکه نورپردازی اصلی فروشگاه باید ملایم باشد و برای نمایش محصولات، از نورپردازی ویژه استفاده گردد. اینگونه چشم به صورت ناخودآگاه به سمت قفسه هایی جذب می‌شود که دارای نورپردازی متفاوتی از فضای اصلی هستند. در هر قفسه، نورپردازی خوب برای محصولات باید تعبیه شود.

برای محصولات رنگی و براق، نور سفید از بالا، جلوه آنها را بیشتر می‌کند. یک مثال از این کار، زرشک است. اگر سری به فروشگاه هایی که زرشگ و تنقلات ارائه می‌کنند زده باشید، متوجه می‌شوید برخی از محصولات زیر نور هستند. زرشک ها اینگونه قرمز و خونی دیده می‌شوند و مخاطب را وسوسه می‌کنند که از آنها تهیه کند.

شما هم باید نورپردازی مستقل برای هر دسته از محصولات خود داشته باشید.

به منظور تشدید کردن تناژ رنگی فضا، می‌توان از نورهای بنفش، صورتی، آبی، قرمز و غیره نیز استفاده کرد که باید تناسب آن با نورهای خنثی حفظ شود.

4- رنگ ها در دکوراسیون لوازم آرایشی باید جدی گرفته شوند.

رنگ هایی که با همدیگر ست می‌شوند، می‌توانند یک هارمونی جذاب ایجاد کنند. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که اصول ترکیب بندی رنگی جدی گرفته شود. با ترکیب بندی رنگی، علاوه بر اینکه می‌توان فضاهای متمایز ایجاد کرد، جذاب تر شدن دورنمای محصولات هم حتمی خواهد بود. قوانین هماهنگی رنگ ها را در اینترنت جستجو کنید و از آنها برای ترکیب بندی محصولات استفاده نمایید.

رنگهای دکوراسیون

5- فضای پیشخان می‌تواند فروش را چند برابر کند.

فضای پیشخان اگر هوشمندانه طراحی شود، می‌تواند منجر به فروش بیشتر فروشگاه گردد. مشتری در مرحله نهایی به منظور تسویه حساب به این فضای مراجعه می‌کند. طراحی ساده و صمیمی را برای این فضا پیشنهاد می‌کنیم.

در این قسمت، شما می‌توانید باز هم محصول بفروشید. محصولات دم دستی، روزمره و پرفروشی که مشتریان در کنار سفارش های اصلی خود ممکن است نیاز داشته باشند را در دید بگذارید. البته این تشخیص شما است که کدام محصولات جزء این دسته حساب می‌شوند. اما به هیچ وجه این نکته را فراموش نکنید. مثلا مداد ابرو، دستمال مرطوب، رژ لب و غیره که مکمل فروش هستند را در این قسمت می‌توانید به نمایش بگذارید.

پیشخوان

6- ویترین جلوی مغازه را برای جذب مخاطب استفاده کنید.

ویترین جلوی مغازه در واقع یک معرفی کوتاه و مختصر از فروشگاه شما است. پس در آن، علاوه بر محصولاتی که شغل شما را معرفی می‌کنند، باید از المان هایی برای جذب مخاطب استفاده شود. از سطح های مختلف برای چیدمان لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده کنید. سطوح نامساوی، می‌توانند ذهن بیننده را درگیر کنند.

از چیدمان شلوغ در ویترین باید پرهیز شود، چرا که جذابیت بصری چندانی در دید اول نخواهد داشت. در عوض با ترکیب بندی درست رنگ ها، نورپردازی درست و همچنین اکسسوری های زیبا و جذاب، باید سعی در جلب نظر بیننده داشت.

رنگ بندی دکور اصلی ویترین باید مرتبط با شغل باشد که معمولا رنگ های بنفش، صورتی، گلبهی و غیره برای شغل لوازم آرایشی و بهداشتی به یک نماد تبدیل شده است.

در ویترین، اطلاعات تماس، شعار، لوگو و هویت بصری هم می‌تواند استفاده شود تا یک نمای کلی و کامل و جامع به مخاطب داده شود.

ویترین

جمع بندی و سخنان پایانی

در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل اصول طراحی دکور فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی را برای شما توضیح دهیم. توجه داشته باشید از طراحی تا اجرای دکور فروشگاه شما باید زیر نظر افراد متخصص به امر معماری و فروش صورت بگیرد، از همین رو توصیه می‌کنیم که از این افراد مشورت بگیرید یا صفر تا صد کار طراحی و اجرای دکوراسیون فروشگاهی خود را به یک تیم یا مجموعه معتبر مثل فرلی دیزاین بسپارید.

نکاتی که در این مقاله خدمت شما به عنوان اصول طراحی دکور فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی مطرح شد، همگی بر طبق قواعد و استانداردهای روز دنیا در بحث معماری، فروش و بازاریابی بودند تا شما به عنوان خواننده بتوانید اطلاعات کاملی را در این خصوص کسب نمایید.

[ وبلاگ ما ]

آخرین مقالات ما را بخوانید