غرفه سازی فروشگاهی

غرفه فروشگاهی چیست؟

غرفه فروشگاهی مکانی برای نمایش کالاها و خدمات است. به شکلی که مشتریان بتوانند به ‌خوبی تمامی ویژگی‌های کالا را ارزیابی کرده، به ‌راحتی به تمامی کالاهای فروشگاهی دسترسی داشته باشند و به ‌خوبی بتوانند از محیط فروشگاه برای انتخابی ساده و سریع در میان خیل محصولات استفاده کنند.
غرفه فروشگاهی فضاهایی هدفمند هستند که در امتداد دکوراسیون فروشگاهی شکل می‌گیرند. این غرفه چیزی بیشتر از ویترین ساده مغازه‌های معمولی هستند و قرار است کاربردهایی فراتر از نمایش کالاها داشته باشند. برای طراحی غرفه فروشگاهی به دورنمایی از دکوراسیون تجاری می‌پردازیم. به شکلی که مجموعه‌ای از طرح‌ها و یا نقش‌ها که کنار هم فرمت کلی دکوراسیون فروشگاهی را شکل داده و در آن به مکان‌هایی مناسب برای نمایش کالا، معرفی خدمات و راهنمای خرید مشتریان، بخش‌هایی برای استقرار فروشنده‌ها و مکانی برای عرضه محصولات پرداخته شده باشد.
به ‌این ‌ترتیب غرفه سازی فروشگاهی به مجموعه‌ای از فضاها برای دیزاین کلی فروشگاه گفته می‌شود. در این فضاها از ایده‌های انتزاعی برای نمایش هر چه بهتر کالاها همراه محیطی مناسب برای حضور مشتریان و مکان حرفه‌ای برای ارائه خدمات فروشنده‌ها توجه خواهد شد.

چرا به غرفه سازی فروشگاهی نیاز داریم؟

تجربه نشان داده است که مردم از خرید کردن در مکان‌های زیباتر با طراحی هدفمند و هارمونیک استقبال می‌کنند. در عین ‌حال وقتی می‌توانیم کالایی را هر چه بهتر در معرض تماشای مشتریان قرار دهیم، مادامیکه توانسته‌ایم مختصر و مفید از ویژگی‌ها و خدمات فروشگاه معرفی کنیم، قطعاً در فروش هر چه بهتر و بیشتر کالاها تأثیرگذار هستیم. در عین ‌حال محدودیت فضا همواره مانعی جدی برای نمایش مناسب کالاها و حضور مناسب مشتریان است.
ما به غرفه سازی فروشگاهی نیاز داریم تا بتوانیم محیط فروشگاه را در دیزاینی یکپارچه طراحی کرده و در این دیزاین یکپارچه برای نمایش هر چه بهتر کالاها و خدمات دست ‌به ‌کار شویم. در عین ‌حال از تمامی فضای فروشگاه برای حضور هر چه مناسب‌تر مشتریان و ارائه هر چه جذاب‌تر خدمات فروش استفاده کنیم. در کل نمایش زیبا، جذاب و هدفمند کالا منجر به اعتماد و اطمینان و فروش در نزد مشتریان می‌شود. اهمیت غرفه سازی فروشگاهی در ایجاد این فضاهای جذاب و زیبا است تا به جلب نظر بیشتر مشتریان و شانس فروش بالاتر بیانجامد.

ویژگی‌های غرفه فروشگاهی ایده‌آل

فاکتورهای متعددی برای معرفی غرفه فروشگاهی ایده‌آل وجود دارد. قطعاً نمی‌توانیم طراحی غرفه فروشگاهی در مراکز تجاری با محصولات متفاوت را یک جور نگاه کرده و برای موفقیت هر کدام از یک سری دستورالعمل‌ها استفاده کنیم. لذا اولین ویژگی ایده‌آل، هماهنگی غرفه با اهداف، برنامه‌ها، نوع خدمات و یا نوع کالاهای فروشگاه است.
بدون تردید هدف از طراحی داخلی فضاهای فروشگاهی تجربه فروش بیشتر محصولات است و غرفه‌های فروشگاهی باید در نمایش هر چه بیشتر و بهتر کالاها و یا محصولات و خدمات بهترین باشند. به ‌این ‌ترتیب دومین فاکتور کلیدی ما، ساخت غرفه فروشگاهی تعاملی با محیط تجاری فروشگاه برای نمایش هر چه بهتر کالاها است.
اما فاکتور نهایی تأثیرگذارترین بخش ماجرا است. تماشای کالا آخرین مرحله جذب مشتریان است. قبل ‌از این مرحله باید خیل انبوه مشتریان را برای حضور در محیط فروشگاه ترغیب کنیم. بنابراین به طراحی انتزاعی، خلاقانه، زیبا و هدفمند از غرفه فروشگاهی نیاز داریم تا حین نمایش کالا از مشتریان در محیطی هر چه زیباتر و هیجانی‌تر استقبال کنیم. با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها از غرفه‌های ایده‌آل به نکته‌هایی از طراحی غرفه فروشگاهی می‌پردازیم.

اهمیت ابعاد در انواع غرفه فروشگاهی

اهمیت ابعاد در انواع غرفه فروشگاهی

ابعاد غرفه مهمترین فاکتور طراحی ایده‌آل آن است. لزوماً غرفه‌های بزرگتر با فضاسازی‌های هر چه برجسته‌تر نمایش کالاها بهترین‌ها نیستند؛ بلکه لازم است تا میان ابعاد غرفه و اندازه محصولات و مساحت فروشگاه و تعداد کالاها و نوع نمایش و ویترین سازی هماهنگی وجود داشته باشد.
هنر طراح در بررسی محصولات، استعداد محیط فروشگاه و نوع نیاز مشتریان تا نحوه نمایش کالاها است. به ‌این ‌ترتیب می‌توانید بهترین ابعاد در ساخت غرفه فروشگاهی را طراحی نمایید.
ابعاد غرفه فروشگاهی باید به اندازه‌ای باشد که از نمایش مناسب کالاها اطمینان داشته باشیم. همچنین باعث محدود شدن فضا برای تردد مشتریان نشویم. در عین ‌حال با اندازه کالا هماهنگ باشیم. به شکلی که کالاهای کوچک در غرفه‌های بزرگ گم نشوند و یا کالاهای بزرگ در غرفه‌های کوچک تودرتو قرار نگیرند.

تقسیم‌بندی فضا در غرفه فروشگاهی

برای حداکثر بهره‌وری از فضای محدود فروشگاه به غرفه‌هایی با طراحی خلاقانه در تقسیم‌بندی مناسبی از فضاهای کاربردی و نمایشی نیاز دارید. توجه کنید که طراحی غرفه فروشگاهی چیزی بسیار فراتر از ویترین مغازه است و قرار است تا برای کل فضای فروشگاه از محل نمایش کالاها تا محل استقرار فروشندگان و محل تردد مشتریان بپردازد. برای این منظور به تعاملی از بخش‌های مختلف غرفه نیاز دارید. گویی همه‌ چیز باید به اندازه با فضاهایی مفید در کنار هم قرار بگیرند. نکته‌ی کلیدی که در اصول تقسیم‌بندی فضاها به آن توجه می‌کنیم.
منظور از تقسیم‌بندی فضا، ایجاد بخش‌های مختلف غرفه در محیط محدود فروشگاه است، به شکلی که صاحب تمام فضاها هستیم و هر فضا ابعادی کافی برای نمایش کالاها و یا حرکت مشتریان و یا حتی حضور فروشندگان دارد.

طراحی بخش نمایش کالاها

برای طراحی غرفه فروشگاهی با چندین فضای متفاوت سر و کار داریم؛ اما بدون تردید محل نمایش کالاها مهمترین قسمت از فضاسازی در غرفه فروشگاهی است. این مکان باید طراحی خلاقانه، برجسته، محوری و هدفمند برای نمایش هر چه کامل‌تر محصولات داشته باشد.
بخش نمایش کالا صرفاً مکانی برای قرار دادن تمامی کالاها نیست؛ بلکه مکانی برای نمایش یک یا چند کالای برجسته فروشگاه است. هر فروشگاه می‌تواند چندین بخش مستقل نمایش کالا داشته باشد. اما هر کدام از این بخش‌ها باید در مرکز کانونی محیط اطراف خود قرار بگیرند. به شکلی که تمامی دیزاین دکوراسیون تجاری داخلی برای هر چه برجسته‌تر کردن محل نمایش کالا باشد. در عین ‌حال محل نمایش کالاها متناسب با ابعاد کالاها طراحی ‌شده و کاملاً در معرض دید مفید مشتریان قرار بگیرد. در عین ‌حال طراحی به شکلی باشد که فروشندگان بتوانند به ‌خوبی برای مشتریان راهنمایی‌های لازم را ارائه نمایند.

طراحی بخش خدمات و اطلاع رسانی

همه فروشگاه‌ها به بخشی برای تعامل میان مشتریان و فروشندگان نیاز دارند. مشتری‌ها پس ‌از بازدید غرفه‌ها و ارزیابی کالاها یا برای کسب اطلاعات بیشتر و یا برای انجام خرید کالا نزد فروشندگان می‌روند و قطعاً به مکان مناسب برای برقراری ارتباط این دو نیازمند هستیم.
در تمامی ایده‌ها برای غرفه سازی فروشگاهی برای تعامل هر چه بهتر مشتریان و فروشندگان برنامه‌ریزی می‌کنیم. بخشی از دکوراسیون محیط فروشگاه باید مستقل از بخش نمایش کالا اما در تسلط کل محیط فروشگاه برای استقرار فروشندگان طراحی شود. معمولاً از فضاهایی شبیه به کانترها و یا میزهای بزرگ پیشخوان برای طراحی چنین فضایی استفاده می‌کنند؛ اما در کل باید به شکلی طراحی شود تا علاوه‌بر استفاده‌ی ساده مشتریان از دسترسی سریع فروشندگان به دیگر فضاهای فروشگاه برخوردار باشد.

اهمیت فضای پذیرایی در غرفه سازی فروشگاهی

اهمیت فضای پذیرایی در غرفه سازی فروشگاهی

برای غرفه سازی فروشگاهی به مکان‌هایی برای میزبانی هر چه بهتر از مشتریان نیاز دارید. اشتباه نکنید؛ قرار نیست تا در محیط فروشگاه از تک‌تک مشتریان پذیرایی کنیم!!! اما می‌توانیم به آنها برای استراحتی هر چند مختصر و یا تماشای هر چه بهتر کالاها کمک کنیم. ایجاد بخش پذیرایی صرفاً مکانی در تداوم غرفه فروشگاهی است تا مشتریان از آنها برای نشستن حین خرید استفاده کنند. مثلاً همراه کم‌حوصله‌ی مشتری کنجکاو شما که قصد تماشای تمامی غرفه‌ها را ندارد، قرار نیست تا دل‌زده از فضای فروشگاه خارج شود و در بیرون منتظر همراه علاقه‌مند خود بنشیند؛ بلکه می‌توانیم با ایجاد فضاهایی مناسب حضور گذری افراد اما در تسلط غرفه‌های فروشگاهی از چنین مشتریانی استقبال کنیم و چه‌بسا در جلب نظر آنها نیز تأثیرگذار باشیم.

اهمیت انبار یا فضای پشتیبانی در غرفه فروشگاهی

بهترین غرفه‌ها در نمایش هر چه بهتر کالاها توانمند هستند و بهترین ایده نمایش یک نمونه از صدها کالای مشابه است. نیازی نیست تا تمامی موجودی فروشگاه را در معرض تماشای مشتریان قرار دهید. در عوض می‌توانید با خلق قفسه‌هایی برای قرار دادن کالاهای مشابه و یا جانمایی انبار و حتی فضای پشتیبانی از بخش نمایش کالای اصلی در غرفه فروشگاهی حمایت کنید. به ‌این ‌ترتیب مشتریان شما بدون همهمه‌ی صدها کالا به ‌خوبی یک کالا را ارزیابی کرده و از شما برای خرید ساده و هدفمند تقاضا می‌کنند.

نکته‌هایی در طراحی غرفه فروشگاهی

در غرفه سازی فروشگاهی و حتی نمایشگاهی به برخی از نکات کلیدی از قبیل موارد زیر توجه کنید:

  • به نمایش هر چه بهتر برند فروشگاه در محیط غرفه بپردازید.
  • در طراحی غرفه‌ها فاکتورهایی از قبیل اقلیم جغرافیایی و یا مظاهر فرهنگی مردم منطقه را مد نظر داشته باشید.
  • برای ساخت غرفه فروشگاهی بودجه‌بندی کنید و سعی کنید تا طبق بودجه برای اجرای اولویت‌ها اقدام کنید.
  • به نورپردازی و رنگ‌آمیزی محیط غرفه‌ها توجه کنید. بهتر است ایده‌هایی برای روشنایی و یا رنگ‌آمیزی تأکیدی داشته باشید.
  • در طراحی غرفه فروشگاهی از ستون‌ها، دیوارهای جانبی و یا حایل فضاها و هر مانع فیزیکی استفاده کنید. سعی کنید که این موانع فیزیکی بخشی از طراحی غرفه باشند و از تأثیر منفی آنها در فضای فروشگاه کاسته شود.

انواع غرفه‌های فروشگاهی

غرفه‌ها با توجه به ابعاد فروشگاه، فرم طراحی و پلان فضای فروشگاه، نوع کالاها و یا نوع نمایش کالاها و حتی چگونگی حضور مشتریان و البته موقعیت قرارگیری فروشگاه در مرکز تجاری و یا بازار طراحی می‌شوند. انواع سبک‌ها برای غرفه سازی فروشگاه به قرار زیر هستند:

  • غرفه‌های بسته

غرفه‌هایی که از سه طرف بسته و از یک‌ طرف باز هستند. معمولاً در فروشگاه‌های کوچک نیاز به چنین غرفه‌هایی داریم. با تعادل میان عرض و عمق چنین غرفه‌هایی می‌توانیم حین بهره‌مندی مفید از فضا برای نمایش هر چه بهتر کالاها اقدام کنیم.

  • غرفه‌های باز

غرفه‌هایی هستند که از دو طرف محدود به دیوار و دو طرف کاملاً باز هستند. این غرفه با ایجاد راهرو در محیط فروشگاه دایر می‌شود و مناسب فروشگاه‌هایی با عرض بزرگ هستند. در عین ‌حال از زاویه‌ی نمایش هر چه جذاب‌تر کالاها برخوردار هستند.

  • غرفه‌های شبه جزیره‌ای

این نمونه‌ها از سه طرف باز هستند و از قدرت مانور بالایی برای نمایش هر چه جذاب کالاها برخوردار هستند. معمولاً از این نوع غرفه‌ها در مرکز فروشگاه‌های بزرگ رو به دیوار انتهایی آن استفاده می‌کنند.

  • غرفه‌های جزیره‌ای

غرفه‌هایی که از هر چهار طرف امکان نمایش کالا و بازدید مشتریان فراهم است. این غرفه‌ها مخصوص قرار گرفتن در مرکز فروشگاه طراحی می‌شوند و می‌توانند نقش برجسته در هر چه جذاب‌تر شدن محیط فروشگاه داشته باشند. از چنین غرفه‌هایی معمولاً برای نمایش ۳۶۰ درجه کالاهای بزرگ مانند خودروها، ابزارها استفاده می‌کنند. البته لازم است تا کالا نیز استعداد نمایش ۳۶۰ درجه را داشته باشد. مگر آنکه از تکنیک‌هایی مانند صفحات چرخنده برای نمایش همه ‌جانبه کالا استفاده کنید.

سخن پایانی

برای موفقیت در امر فروش باید دیدگاهی حرفه‌ای داشته باشید و چنین دیدگاهی از نمایش هر چه بهتر کالاها آغاز می‌شود. بدون نمایش کالاهای خود هرگز نمی‌توانید در امر فروش موفق ظاهر شوید. اما رقبای شما هم برای نمایش کالاهای خود دست‌ به ‌کار شده‌اند و آنها هم ایده‌هایی جذاب و خلاقانه را دنبال می‌کنند. بدون تردید شما در رقابتی همیشگی برای جلب نگاه مشتریان قرار دارید و تکنیک‌های غرفه سازی فروشگاهی ابزار قدرتمند شما در این رقابت دائمی و حرفه‌ای است. با طراحی خلاقانه، محصول محور و مشتری مدار غرفه فروشگاهی به‌ راحتی می‌توانید جریان فروش حداکثری و دائمی را تجربه کنید. در گروه فرلی دیزاین برای ارائه هر نوع خدمات طراحی و ساخت غرفه فروشگاهی آماده هستیم تا به شما در هر چه جذاب‌تر شدن محیط تجاری کمک کنیم.

[ وبلاگ ما ]

آخرین مقالات ما را بخوانید