نکته‌هایی از طراحی کانتر اداری

کانتر اداری چیست؟

در هر مجموعه اداری از شرکت‌های مهندسی و یا تجاری، مطب‌ها، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، بانک‌ها، آموزشگاه‌ها و فروشگاه‌ها به فضایی مناسب برای ارتباط میان کارمندان (منشی‌ها) و مراجعین نیاز داریم. این فضا همان کانتر اداری است که به شکل میزهای نسبتاً بزرگ با ظاهر برجسته طراحی می‌شوند.
کانتر اداری میز پاسخ‌گویی مراجعین و همچنین میز کار منشی اداره است. لذا از سمت مراجعین باید طراحی شبیه به یک مکان پاسخ‌گویی را داشته باشد. برای همین است که عموماً کانترها را با دیواره‌های بلند طراحی می‌کنند. اما در سمت منشی لازم است تا خصوصیات میز کار اداری را تداعی کند. به ‌این ‌ترتیب در سمت منشی تبدیل به میزی با ارتفاع استاندارد و مساحت کافی برای جانمایی ملزومات اداری خواهد شد. طراحی کانتر منشی به شکلی است که تفکیک کامل میان حضور مراجعین و بخش کار اداری منشی ایجاد می‌کند. این در حالی است که هر مراجعه‌ کننده به ‌راحتی با منشی در ارتباط است؛ اما هیچ دسترسی مستقیم و یا دید کامل به سطح میز کار او ندارد.

اهمیت طراحی کانتر اداری

کانتر اداری مرز میان کارمندان و مراجعین است و طراحی آن به راهنمایی مناسب و مدیریت بهتر مراجعین در محیط اداری کمک می‌کند. با طراحی هوشمندانه کانتر منشی می‌توانید جریان پاسخ‌گویی به تمام مراجعین را مدیریت کنید. برای هر مراجعه‌ کننده از فضای مناسب ارتباط با منشی ایجاد کنید. در عین ‌حال برای منشی اداره یک فضای دفتری مستقل بسازید، به شکلی که این کارمند اداری فارغ از دغدغه حضور مراجعین توان انجام کارهای خود را داشته باشد.
از طرف دیگر کانتر اداری اولین دیزاین برجسته محیط اداری است که مورد توجه مراجعین قرار می‌گیرد. کانترهای زیبا با طراحی متناسب دکوراسیون اداری در نگاه مراجعین تأثیر مثبتی دارند و باعث ایجاد حس خوشایند در مشتری‌ها می‌شوند. طراحی کانتر اداری در راستای دکوراسیون اداری صورت ‌گرفته و به نوعی مکمل فضاسازی در ساختمان‌های اداری است.
اهمیت طراحی میز پیشخوان در زیباتر کردن محیط و تعامل مناسب با مراجعین است و قطعاً در افزایش اعتبار اداره در نزد مراجعین و راحتی کار کارمندان (منشی‌ها) تأثیر می‌گذارد.

نکته‌هایی از طراحی کانتر اداری

کانتر اداری میزی برای ارائه خدمات به مراجعین و انجام کارهای اداری کارمندان است. به ‌این ‌ترتیب همواره هر دو گروه کارمندان و مراجعین از این میز استفاده می‌کنند. لذا باید طراحی کانتر منشی باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • از آنجا که یک سمت آن در اختیار کارمندان است، باید از فضای کافی برای انجام کارهای اداری و قرارگیری تجهیزات اداری برخوردار باشد.
  • سمت دیگر کانتر برای ارائه خدمات به مراجعین است که باید از فضایی مناسب برای استفاده آنها برخوردار باشد. البته سمت مشتریان با توجه به نوع کاربرد کانتر متفاوت است. برخی کانترها از فضای کافی برای استفاده کامل مشتریان و انجام کامل امور اداری برخوردار هستند. اما برخی کانترها در حد یک پاسخ‌گویی ساده و نهایتاً از مکانی کوچک برای نوشتن دارند.
  • کانترها معمولاً برای استفاده چندین منشی و یا کارمند هستند. لذا ابعاد کانتر اداری باید با تعداد کارمندان همخوانی داشته باشد.
  • هر کانتر باید از تعداد کافی کشو، قفسه، شلف برای اسناد، مدارک و اکسسوری‌های اداری برخوردار باشد.
  • کانترهای اداری با ارتفاعی بلندتر از میز منشی طراحی می‌شوند، تا جاییکه می‌توانیم از فضای بزرگ مقابل آنها برای نصب لوگوی شرکت نیز استفاده کنیم.
  • کانترها برخلاف میز منشی‌ها بخشی از دکوراسیون اداری هستند و باید طراحی خلاقانه، جذاب، زیبا و همسو با دکوراسیون محیط اداری داشته باشند.

ویژگی‌های کانتر اداری

طراحی کانتر منشی با طراحی میز ساده منشی بسیار متفاوت است. هر اندازه میز منشی‌ها با دنیای دکوراسیون اداری غریب و بی‌ارتباط است، این کانترها کاملاً در دنیای دکوراسیون اداری قرار دارند.
برخی به‌ اشتباه ویژگی‌ها و یا کاربردهای کانتر اداری را با میز منشی یکی می‌کنند. این در حالی است که طراحی کانتر اداری در تکمیل فضاسازی در محیط اداری قرار دارد. ویژگی‌های برجسته در طراحی کانتر اداری به قرار زیر هستند:

  • کانترها به مانند میزهای پیشخوان عمل می‌کنند. یعنی فراتر از میزهای تحریر برای مدیریت مراجعین طراحی شده‌اند.
  • مراجعین می‌توانند به‌ خوبی پشت کانترها ایستاده و راهنمایی شوند. اصولاً مراجعین از انتظار پشت کانتر اداری ابایی ندارند و حتی ممکن است مدتی انتظار را تحمل کنند. زیرا طراحی کانتر این شرایط را فراهم می‌کند.
  • طراحی کانتر اداری می‌تواند پیچیده، خاص و یا منحصربه‌فرد باشد. در عین حال طراحی می‌تواند با توجه به فرم کلی اتاق و یا سالن انتظار و حتی برای بهره‌مندی مناسب از فضا انجام شود.
  • کانترهای اداری از قابلیت جدا کردن فضاها و ایجاد مرزهایی برای محدودیت تردد مراجعین برخوردار هستند.
  • بخش مقابل مراجعین معمولاً ارتفاع بلندی دارد. به شکلی که مراجعه‌ کننده مادامیکه به طور کامل راهنمایی می‌شود، هیچ دسترسی مستقیم و یا دید کاملی از سطح میز کار منشی‌ها ندارد.
  • هر کانتر به ‌تنهایی می‌تواند یک اتاق بایگانی تمام ‌عیار باشد. زیرا فضای بزرگی مناسب بایگانی اسناد را در اختیار کارمندان قرار می‌دهد.

کانتر ادار‌ی ایده‌آل چه شکلی است؟

شما برای طراحی کانتر اداری محل کار خود دست بازی دارید و خیلی راحت می‌توانید انواع سبک‌ها و فضاسازی‌ها و روش‌ها و حتی انواع متریال‌ها را تجربه کنید. اما این کانتر وقتی در محیط اداری شما کارآمد است که از هر نظر چه کاربردی و یا زیبایی هماهنگ باشد. کانتر اداری ایده‌آل ویژگی‌هایی به ‌قرار زیر دارد:

  • این میز بلند مخصوص منشی‌ها باید با تمامی دکوراسیون داخلی اداری هماهنگ باشد و به نوعی مکمل فضاسازی محیط اداری و حتی به نمادی از کلاس طراحی داخلی محیط تبدیل شود.
  • کانتر اداری باید زیبا، تمیز، هارمونیک و باشکوه باشد.
  • در طراحی آن از المان‌های خاص و یا مشخصه‌های شرکت مثلاً نماد و یا آرم مجموعه استفاده شود.
  • طراحی ارگونومیک چه برای کارمندان و یا برای مراجعین داشته باشد. ارگونومیک بودن میز کانتر باعث سرعت عمل و انعطاف‌پذیری کارمندان می‌شود. همچنین در سلامت جسمانی و روانی کارمندانی که ساعت‌ها پشت این میزها هستند، تأثیرگذار است و برای ارتباط بهتر و رضایت بیشتر مراجعین اهمیت بالایی دارد.

نکته‌هایی از نحوه قرارگیری میز کانتر اداری

نکته‌هایی از نحوه قرارگیری میز کانتر اداری

بدون تردید محیط اداری شرکت‌ها، مطب دکترها و یا کلینیک‌ها و مراکز خدماتی و درمانی و یا هر شرکت فعال فنی و مهندسی تا خدمات تجاری و بازرگانی به استفاده از کانتر اداری نیاز دارند. اما آیا می‌توانیم از این میزهای بزرگ با آن طراحی برجسته و گاهاً خلاقانه که باید زیبا و هماهنگ با دکوراسیون داخلی باشند، در هر نقطه از محیط اداری استفاده کرد؟ آیا برای محل قرارگیری این میزها نیز دستورالعملی وجود دارد؟

  • محل قرارگیری کانتر اداری باید در دیدرس کامل مراجعین باشد تا منشی بتواند ارتباط مستقیم و ساده‌ای با آنها برقرار نماید.
  • محل قرارگیری کانتر باید در مکانی با دسترسی مناسب به دیگر فضاهای اداری باشد.
  • میز پیشخوان را باید پشت به نور مستقیم خورشید قرار دهید تا حین استفاده مراجعین تابش نور خورشید باعث آزار آنها نشود.
  • بهتر است کانتر در مکانی دور از تأثیر مستقیم وسایل سرمایشی و یا گرمایشی باشد تا باعث ناراحتی کارمندان نشود.
  • کانتر باید در مکانی با تسلط کامل به اتاق انتظار اداره طراحی شود، به شکلی که منشی با یک نگاه از همان پشت کانتر بتواند سالن انتظار را به ‌طور کامل پایش نماید. از طرفی کانتر اداری در دسترسی سریع و ساده با کمترین اختلال دیگر کارمندان خصوصاً مدیران مجموعه باشد.

کتابخانه اداری چیست؟ چه ارتباطی با کانتر اداری دارد؟

کتابخانه اداری بخشی از دکوراسیون داخلی محیط‌های اداری است که می‌تواند برای اهدافی کاملاً مستقل در هر اتاق اداری نصب شده و از آن برای نگهداری کتاب‌ها، قرار دادن اقلام تزیینی، قرار دادن نمادها و ماکت برندها، نمایش تقدیرنامه‌ها و مجوزها و حتی بایگانی اسناد و پرونده‌ها استفاده کرد. کتابخانه اداری قبل ‌از آنکه نقش تزیینی داشته باشد، می‌تواند حضوری کاملاً مؤثر برای نظم بخشیدن به کارهای بی‌پایان اداری نیز داشته باشد.
می‌توانیم از طراحی کتابخانه اداری برای تکمیل فضای دسترسی کانترهای اداری نیز استفاده کنیم. به شکلی که کارمندان از حضور کتابخانه برای فضاهای بیشتر جهت بایگانی اسناد استفاده کنند. مادامیکه می‌توانیم از قفسه‌های این کتابخانه‌ها برای نمایش دستاوردهای مجموعه، مدارک و اعتبارنامه‌های مجموعه، تقدیرنامه‌ها و… در نزد مراجعین بهره‌مند شویم.

ویژگی‌ها و مزایای طراحی کتابخانه اداری

از اتاق مدیر تا فضای پشت کانتر اداری درست در کانون توجه مراجعین می‌توانید از انواع ایده‌ها برای طراحی کتابخانه اداری استفاده کنید. حضور این کتابخانه‌ها مزایایی دارد که به ‌قرار زیر هستند:

  • باعث افزایش نظم اداری برای قرار دادن منظم کتاب‌ها و یا بایگانی مناسب اسناد و پوشه‌ها و… می‌شوند.
  • در بهره‌مندی از فضاهای مرده ساختمان مناسب هستند. به شکلی که می‌توانیم از کنج دیوارها و یا فضاها با دسترسی محدود برای ایجاد کتابخانه استفاده کنیم.
  • در تکمیل دکوراسیون داخلی اداری و هر چه زیباتر شدن محیط داخل و برجسته‌تر شدن سبک دیزاین دفتر تأثیرگذار هستند.
  • بهترین ایده برای نمایش دستاوردهای شما به مشتریان و مراجعین است.

نکته‌هایی از اصول طراحی کتابخانه اداری

هر کتابخانه مجموعه‌ای از طبقات برای قرار گرفتن مناسب کتاب‌ها و یا بایگانی اسناد و پوشه‌ها است. اما رویکرد استفاده از کتابخانه‌ها متفاوت است و گاهاً در قامت یک قفسه ساده در کنار یک کارمند جزء و یا یک بخش ویترین برای نمایش دستاوردهای یک مدیرکل ظاهر می‌شوند. با این ‌وجود به برخی اصول پایه در ساخت چنین کتابخانه‌هایی نیاز داریم. از قبیل:

  • طراحی با رعایت فاصله مناسب طبقات که برای قرار دادن کتاب‌ها و یا زونکن‌ها و حتی قرار دادن اجسام خاص‌تر مثلاً تقدیرنامه‌ها مناسب باشد. البته یک کتابخانه می‌تواند با تلفیقی از فضاهای متناسب برای قرار دادن زونکن‌ها تا وسایل تزیینی و کتاب‌های ریز و درشت طراحی شود.
  • برخی کتابخانه‌ها درب دارند که در این ‌صورت بهتر است تا از درب‌های شیشه‌ای برای نمایش هر چه زیباتر دکوراسیون کتابخانه استفاده شود.
  • کتابخانه اداری باید مستحکم باشد تا در صورت قرار دادن حجم زیاد زونکن‌ها و اسناد و حتی قرار دادن اشیاء سنگین مانند نمایش محصولات کتابخانه خراب نشوند.
  • طراحی کتابخانه از نظر فیزیکی کم‌حجم باشد و برای پر کردن فضاهای بلااستفاده و یا فضاهای کوچک از محیط طراحی شوند.

نکته‌هایی از نحوه قرارگیری میز کانتر اداری

موارد استفاده از کتابخانه اداری

بگذارید تا کتابخانه‌های اداری را از زوایایی دیگر بررسی کنیم. زوایایی که جنبه‌های کاربردی آنها را برجسته‌تر می‌کند. اگر چه هدف نهایی از طراحی کتابخانه اداری برای نگهداری از کتاب‌ها و بایگانی اسناد و زونکن‌ها است؛ اما رویکرد استفاده از آنها در محیط‌های مختلف اداری متفاوت است. از قبیل:

  • در اتاق ریاست و یا دفتر کار مدیر نقش دکوراسیون دارد و به ‌عنوان مکمل فضا برای طرح نهایی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. خصوصاً در دکوراسیون کلاسیک محیط‌های اداری از حضور کتابخانه برای تکمیل هر چه زیباتر فضا و نمایش تقدیر نامه‌ها، مدارک و قرار دادن عناصر تزیینی در کنار کتاب‌های فاخر استفاده می‌کنند.
  • در بخش‌های اداری و کنار میز کارمندان همین کتابخانه‌ها برای مکانی مناسب بایگانی اسناد و زونکن‌ها کارایی دارد. کارمندان از حضور کتابخانه برای نظم بخشیدن به محیط اداری خود استفاده می‌کنند.
  • در هم‌جواری با کانتر اداری درست در مقابل توجه مراجعین از کتابخانه‌ها علاوه ‌بر ایجاد نظم محیط برای نمایش لوگوی شرکت، مجوزها و دستاوردهای شرکت نیز استفاده می‌شود.

به ‌همین سادگی می‌توانیم نقش‌های متفاوتی از کتابخانه اداری در بخش‌های مختلف اداری تصور کنیم؛ اما در هر صورت این کتابخانه‌ها در امتداد دکوراسیون داخلی محیط اداری شکل می‌گیرند.

توصیه‌هایی برای طراحی کانتر و کتابخانه اداری

از نگاه کاربردی کانترها در دنیایی کاملاً متفاوت از کتابخانه‌ها قرار دارند. اما یک طراح هنرمند و کاربلد به ‌راحتی می‌تواند از تلفیق این دو به خلق محیطی پویاتر در سالن انتظار اداره‌ها بپردازد. اصولاً کانترها برای راه‌اندازی نیاز مراجعین و مدیریت حضور آنها در محیط اداری است. اما همین مراجعین انبوهی از کارهای اداری و انواع کاغذها و مدارک و نوشته‌ها و فرم‌ها را همراه خود دارند. خلاصه برای مدیریت مناسب مراجعین، ارتباط بهینه با مدیریت، ایجاد نظم در روند اداری و انجام روتین کارها به بخش‌های منظمی از بایگانی اسناد در کنار کانترهای اداری نیاز داریم.
اگر چه در طراحی کانتر اداری به‌ راحتی می‌توانیم فضای کافی بایگانی اسناد را جای‌گذاری کنیم؛ اما برای هر چه جذاب‌تر شدن دکوراسیون و نمایش بهتر دستاوردهای شرکت و دیزاین کامل‌تر محیط، طراحی کتابخانه اداری فضا را چشم‌نوازتر می‌کند. هر چند در بسیاری از سبک‌ها مانند دکوراسیون مدرن با آن ایده‌های مینیمال شده به ‌دنبال هر چه ساده‌تر شدن طراحی محیط و بهره‌مندی از کانترهای خلاقانه با نمای هر چه سرراست تر هستیم. برای طراحی کانتر اداری متناسب با هر نوع سبک دیزاین فضاهای اداری می‌توانید از خدمات تخصصی طراحی داخلی گروه فرلی دیزاین استفاده کنید.

[ وبلاگ ما ]

آخرین مقالات ما را بخوانید