بررسی-جامع-اصول-طراحی-پارتیشن-اداری

پارتیشن اداری چیست؟ چه کاربردی دارد؟

پارتیشن‌ها پنل‌هایی برای جداسازی فضاهای بزرگ ساختمانی و ایجاد فضاهای کوچک موقتی هستند. شاید فضای ایجاد شده توسط پارتیشن‌ها سال‌های سال در محیط اداری باقی بماند؛ اما ماهیت آن دیواره‌های سبک چوبی، فلزی و یا کامپوزیتی است که به ‌سرعت نصب شده و در صورت نیاز به‌ سرعت قابل جابجایی هستند.پارتیشن‌ها نوعی ابزار تقسیم کننده فضاهای ساختمانی هستند و با استفاده از آنها به ‌راحتی می‌توانیم محیط بزرگ یک سالن یا اتاق و یا هر فضای ساختمانی دیگر را به شکل کاملاً خلاقانه و متناسب با نیازها و سلایق خود تقسیم‌بندی کنیم و انواع فضاهای کاملاً خصوصی، نیمه خصوصی و یا عمومی را بیافرینیم.
برای ایجاد فضاهای متنوع محیط اداری قاعدتاً به حضور دیوارها و یا هر تقسیم کننده فضا نیاز داریم. اما همه می‌دانیم که دیوارکشی آنهم با استفاده از متریال‌های گچی و آجری دشوار، پرهزینه، زمان‌بر و البته غیرقابل ‌تغییر در آینده است. در مقابل انواع پارتیشن پنل‌هایی سبک از متریال‌های مختلف هستند که به ‌سرعت در کنار هم قرار می‌گیرند و می‌توان با آنها هر اندازه فضاهای کوچک و بزرگ با تزیین خلاقانه و کاملاً انعطاف‌پذیر که قابلیت تغییر سریع دارند را خلق کرد.

چرا به طراحی پارتیشن اداری نیاز داریم؟

قاعدتاً علاقه ندارید تا در یک محیط اداری آشفته و کارمندانی که هیچ فضای مستقلی ندارند، کار کنید. از طرفی هر محیط اداری در کانون توجه مراجعین است و همه‌ روزه صدها نفر برای انجام فعالیت‌های اداری در چنین محیط‌هایی حاضر می‌شوند. بدون بهره‌مندی از فضای مدیریت ‌شده نمی‌توانیم محیط کار کارمندان را منظم ساخته و یا برای حضور تعداد زیاد مراجعین برنامه‌ریزی کنیم. هنر فضاسازی در محیط‌های اداری برای مدیریت کارهای اداری است. در ادامه نیز می‌توانیم از حداکثر فضای اداره استفاده کنیم و یا محیط اداری را هر چه زیباتر و برای هر کارمند یک اتاق جداگانه که باعث احساس آرامش او باشد، بیافرینیم.
محیط‌های اداری به بهره‌مندی پارتیشن‌ها نیاز دارند تا بتوانیم اتاق‌های بزرگ را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنیم و هر تعداد کارمند را به ‌راحتی در مکانی مناسب و تخصصی مستقر سازیم. در عین ‌حال یک نظم آشکار در اتوماسیون اداری ایجاد کرده و برای مدیریت بهتر جریان کارهای اداری برنامه‌ریزی کنیم. از طرفی به‌ راحتی می‌توانیم مسیر حرکت و بهره‌مندی مراجعین در محیط اداری را برنامه‌ریزی کرده و از حضور بی‌مورد آنها در محیط کار کارمندان جلوگیری کنیم.

موارد کاربردی پارتیشن در محیط اداری

موارد کاربردی پارتیشن در محیط اداری

پارتیشن‌ها برای فضاسازی هستند و قرار است تا با استفاده از آنها اتاق‌های بزرگ را به بخش‌های کوچک مستقل و یا نیمه مستقل تفکیک کنیم. اما زمینه‌های کاربردی در طراحی پارتیشن اداری یکسان نیست و به فراخور نوع فضا، نیاز کارمندان و چگونگی انجام فعالیت‌های اداری متفاوت است. این موارد کاربردی به‌ قرار زیر هستند:

  • ایجاد حریم‌های شخصی کارمندان (خلق دفترهای مستقل کارمندی)

برای ایجاد چنین فضاهایی از پارتیشن‌ها با دیواره‌های بلند که ارتفاع بیش ‌از ۲ متر دارند، استفاده می‌شود. این فضا کاملاً مستقل است، اما می‌توان با بهره‌مندی از پارتیشن‌های شیشه‌ای جریان توزیع نور را برقرار ساخت و با یک نگاه مدیریتی در تمامی فضاها ایجاد کرد.

  • ایجاد محدوده کاری کارمندان

در این مورد هدف از پارتیشن‌بندی خلق محدوده‌های تفکیک ‌شده از محیط اداری است. لزوماً یک دفتر مستقل احداث نمی‌شود؛ بلکه هر کارمند دارای محدوده‌ای معین از فضایی تعریف ‌شده است. چنین محدوده‌هایی را با استفاده از پارتیشن‌هایی با ارتفاع کمتر از ۱۸۰ سانتی‌متر می‌سازند.

  • ایجاد محدوده حضور مراجعین

هر محیط اداری به فضایی تفکیک ‌شده از محدوده کار کارمندان و مراجعین نیاز دارد. البته این تفکیک با استفاده از پارتیشن‌های کم‌ ارتفاع در حد میز کاری و یا کمتر از ۱۵۰ سانتی‌متر و به شکل نامحسوس انجام می‌شود. اما کاملاً در جداسازی فضای کار کارمندان با اتاق انتظار مراجعین توانمند است.

  • ایجاد فضاهای عمومی، آبدارخانه، انباری، بخش‌های خدماتی

چنین فضاهایی از الزامات هر محیط اداری هستند که باید کاملاً مستقل از دیگر فضاها طراحی شوند.

  • جداسازی محیط سرویس بهداشتی از محوطه کاری

سرویس بهداشتی یک محیط کاملاً خصوصی است و لازم است تا دسترسی به آن در شرایط کاملاً مستقل از دیگر فضاهای اداری باشد. برای این منظور می‌توانیم از تکنیک‌های طراحی پارتیشن اداری استفاده کنیم.

اصول طراحی پارتیشن اداری

اصول طراحی پارتیشن اداری

در محیط اداری به ‌هر حال به استفاده مناسب از انواع پارتیشن نیاز داریم. اما این فضاسازی‌های موقتی چگونه انجام می‌شود؟ نیازها و چالش‌ها در طراحی پارتیشن اداری چیست؟ و در این مسیر لازم است تا به چه بایدها و نبایدهایی توجه کنیم؟ در ادامه مطلب به چند نکته کلیدی از اصول طراحی پارتیشن اداری می‌پردازیم.

بهره‌مندی از نور طبیعی در محیط اداری

شاید در محیط اداری قصد ایجاد ده‌ها فضای کوچک و بزرگ پارتیشنی داشته باشید؛ اما از قبل برای روشنایی آنها و تأمین نور طبیعی برنامه‌ریزی کنید. هر جداره پارتیشن عملاً می‌تواند سد غیر قابل نفوذ در مقابل گردش نور طبیعی در محیط اداری باشد و این موضوع به هیچ حالت جالب نیست.
طراحی پارتیشن اداری باید به‌ نحوی باشد که از توزیع حداکثری نور طبیعی در تمامی فضاها اطمینان داشته باشیم. در بسیاری از موارد نوع فضاسازی عملاً در مقابل توزیع نور قرار دارد که می‌توانیم با بهره‌مندی از پارتیشن‌های شیشه‌ای قاب آلومینیومی و یا فریم لس (بدون قاب) برای توزیع مناسب‌تر نور طبیعی اقدام کنیم.
بهتر است جهت بندی فضاهای کوچک رو به سمت پنجره‌های محیط اداری باشد تا هر فضای کوچک مستقل از دیگر فضاها به نور طبیعی دسترسی بی‌وقفه داشته باشد. در غیر این صورت و برای فضاسازی‌های تودرتو می‌توانیم از تکنیک ایجاد راهروها و بهره‌مندی مناسب از پارتیشن‌های شیشه‌ای اقدام کنیم.

طراحی با توجه به نیاز کارمندان

طراحی پارتیشن اداری باید با توجه به نیاز کارمندان و هر چه راحت‌تر شدن محیط کار اداری آنها انجام شود. هر کارمند به حداقل فضایی برای انجام کارهای اداری خود نیاز دارد. از طرفی لازم است تا به مکانی با حجم کافی استقرار تجهیزات اداری خود اعم از کامپیوتر، پرینتر، میز، کمد دسترسی داشته باشد. واقعاً نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم تا کارمندان اداره را در محیط‌های کاملاً بسته از پارتیشن‌های باریک محصور کنیم. در این ‌صورت کارمند بیچاره خیلی زود از کار خسته و کارایی لازم را نخواهد داشت.
برای تعریف حداقل فضای مناسب هر کارمند استانداردهایی تدوین می‌شود. با این ‌وجود فضاها محدود هستند و تعداد کارمندان ممکن است خیلی زیاد باشد، لذا به هنر سبک‌ها در طراحی پارتیشن اداری برای بهره‌مندی مفید از فضا و تعریف بخش‌ها با مساحت کافی مناسب هر کارمند نیاز داریم.

طراحی پلان باز یا بسته

نوع پلان از اصول کلیدی در طراحی پارتیشن اداری هستند که به نوعی در امتداد سبک‌ها طراحی دکوراسیون اداری قرار می‌گیرند. در این‌باره با دو مفهوم کلی از طراحی پلان باز و یا پلان بسته استفاده می‌کنیم. این دو مفهوم برای خلق محیط اداری با فضاهای کاملاً باز با دسترسی عمومی و یا محیط اداری با خلق فضاهای کاملاً بسته با دسترسی محدود است.
در طراحی پلان باز هیچ اتاقک و یا فضای مستقل برای کارمندان تعریف نمی‌شود. در این سبک دورتادور فضای اداری با استفاده از پارتیشن‌های کوتاه از یکدیگر جدا می‌کنند. به شکلی که محیط کار کارمندان اگر چه جدا از یکدیگر است؛ اما مستقل از هم نیستند. ایده طراحی پلان باز مناسب اداره‌ها با فضای کوچک و یا اداره‌ها با سطح روشنایی و تعداد پنجره‌های کم و باریک است. در عین ‌حال روش مناسبی برای طراحی اداره‌هایی است که کار کارمندان به یکدیگر وابسته است. اما طراحی پلان بسته در نقطه مقابل پلان باز با هدف ایجاد فضاهای کاملاً مستقل انجام می‌شود که هر کارمند عملاً یک اتاق و یا اتاقک اختصاصی دارد.
در ایده‌های مدرن دکوراسیون اداری قطعاً به حضور پلان باز نیاز داریم. اما نمی‌توانیم برای تمامی بخش‌های اداره و تمامی کارمندان خصوصاً بخش‌های مدیریتی از این تکنیک استفاده کنیم. لذا روش طراحی پارتیشن اداری در ایده‌های نوین تلفیقی از پلان باز در کنار پلان بسته است. به شکلی که بخشی از محیط در فضایی باز برای کارمندان طراحی‌ و در حاشیه محیط اصلی بخش‌هایی از اتاق‌هایی مستقل دایر می‌شود.

طراحی با قابلیت انعطاف‌پذیر (مدولار)

انعطاف‌ پذیری از نکات کلیدی در اصول طراحی پارتیشن اداری است. در این ایده قرار است تا از مهمترین ویژگی پارتیشن‌ها یعنی همان قابلیت نصب و جابجایی و تغییر سریع در محیط اداری استفاده کنیم. پارتیشن‌ها با طراحی مدولار به شکل جداره‌های موقتی اما محکم و ثابت نصب می‌شوند. فضای محصور این پارتیشن‌ها به ‌راحتی قابل تغییر است و می‌توانیم بدون اتلاف وقت و یا بدون دردسر کارهای بنایی و خراب‌کاری خاصی کل فضا را به ‌طور کامل تغییر بدهیم. انعطاف ‌پذیری از مزایای طراحی پارتیشن اداری است که لازم است تا هنرمندانه از تمامی این قابلیت به‌ درستی استفاده کنیم.

ویژگی‌های ایده‌آل پارتیشن‌های اداری

فضاسازی و توسعه هدفمند محیط ساختمانی اصلی‌ترین قابلیت کاربردی انواع پارتیشن اداری است که به سبک‌ها و روش‌های گوناگون و با استفاده از متریال‌های متفاوت انجام می‌شود. اما یک پارتیشن اداری ایده‌آل ویژگی‌هایی دارد که به‌ قرار زیر هستند:

  • اجرا، نصب و یا تغییر در پارتیشن‌ها با سرعت مناسبی انجام شود.
  • پارتیشن‌ها از قابلیت عایق صوت، گرما و سرما برخوردار باشند.
  • از قابلیت جداسازی سریع و انتقال ساده به مکان‌های دیگر برخوردار باشد.
  • با تنوع رنگی مناسب عرضه شوند.
  • در صورت خرابی، شکستگی و یا کهنگی قابل تعویض و تعمیر باشند.
  • از قابلیت نصب پرده و یا کرکره برخوردار باشند.
  • در صورت استفاده برای مکان‌ها مانند آبدارخانه، سرویس بهداشتی از جداره‌های ضدآب طراحی می‌شود.

دسته‌بندی انواع پارتیشن اداری

برای آغاز به کار ساخت پارتیشن اداری از انواع روش‌ها، متریال‌ها، سبک‌ها و الگوها مطابق با دکوراسیون اداری برخوردار هستیم. قاعدتاً برای طراحی پارتیشن اداری لازم است تا یک الگوی هدفمند را را دنبال کنیم. لذا به بهره‌مندی از یک سبک معین، متریال مشخص و طراحی بر پایه نیازی خاص می‌پردازیم. اما لازم است تا انواع پارتیشن اداری را بشناسید. البته برای این منظور روش‌های دسته‌بندی متفاوتی وجود دارد. در ادامه به چندین الگوی دسته‌بندی انواع پارتیشن اداری براساس نوع طراحی، نوع جداره و متریال ساخت اشاره می‌کنیم.

انواع روش طراحی پارتیشن اداری

پارتیشن‌ها از منظر سبک طراحی، الگوی قرارگیری جداره‌ها و نوع و یا قابلیت جابجایی در گروه‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • پارتیشن‌های ثابت

جداره این پارتیشن‌ها بر روی زمین و به روش‌های مختلف مانند اتصال با چسب یا پیچ و مهره متصل هستند. این پارتیشن‌ها دائمی نیستند و همچنان در دسته‌بندی فضاسازی‌های موقتی قرار دارند، اما برای جابجایی آنها نیاز به مونتاژ و دمونتاژ کلی است و گاهاً تغییر فضاها تا حدودی دشوار و اندکی زمان‌بر است.

  • پارتیشن‌های متحرک

جداره این پارتیشن‌ها با قابلیت جابه‌جا شدن ساده طراحی ‌شده است. البته منظور از این جابجایی تغییر فضاسازی نیست. بلکه فضای ایجادی دارای جداره‌هایی متحرک است. به شکلی که می‌توانیم با حرکت دادن جداره‌ها فضایی را احداث و یا جمع‌آوری کنیم. این پارتیشن‌های متحرک خود به دو گروه پارتیشن‌های کشویی و یا تاشو تفکیک می‌شوند.

  • پارتیشن‌های متحرک کشویی

جداره این پارتیشن‌ها دارای ریل‌هایی نصبی در سقف یا کف محیط اتاق هستند و به حالت کشویی در یک خط مستقیم جابه‌جا می‌شوند. این پارتیشن‌ها عملکردی شبیه به درب‌های کشویی دارند، اما می‌توانند در فضایی بسیار گسترده‌تر حرکت کنند. معمولاً از این نوع پارتیشن برای جداسازی اتاق‌های اصلی ساختمان در فضاهای کوچکتر استفاده می‌کنند.

  • پارتیشن‌های متحرک تاشو

این پارتیشن‌ها دارای جداره هایی با عرض کم و قابلیت تاشو هستند. به مانند مدل‌های کشویی برای نصب و حرکت این پارتیشن‌ها نیز از ریل استفاده می‌شود، اما قدرت مانور بهتری از نمونه‌های کشویی در جابه‌جایی و فضاسازی دارند. به ‌راحتی می‌توانیم یک جداره بزرگ را در چند لنگه پارتیشن تاشو طراحی کرده و عملاً یک فضای بزرگ را با حرکت این بخش‌های تاشو به قسمت‌های کوچکتر تفکیک کنیم.

انواع جداره پارتیشن اداری

نوع طراحی جداره در ساخت پارتیشن اداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که با بهره‌مندی مناسب از جداره‌ها می‌توانیم قابلیت‌های ویژه مانند عایق صدا، گرما و سرما را ایجاد کنیم. انواع جداره پارتیشن‌های اداری به قرار زیر هستند:

  • پارتیشن‌های تک جداره

پارتیشن‌هایی با جداره نازک هستند که چندان قابلیت کافی عایق صوتی ندارند. این پارتیشن‌ها ارزان ‌قیمت هستند و به ‌راحتی نصب می‌شوند. در عین ‌حال کاملاً مناسب طراحی پارتیشن اداری با پلان باز هستند. پارتیشن‌های شیشه‌ای خصوصاً جداره‌های سکوریت که قابلیت مناسب توزیع نور را دارند، از محبوب‌ترین پارتیشن‌های تک‌ جداره هستند.

  • پارتیشن‌های دو جداره

این پارتیشن‌ها دارای دو جداره با فاصله کم هستند که در میان فضای خالی جداره‌ها از متریال‌های عایق صوت و حرارت استفاده می‌شود. عموماً پارتیشن‌های دوجداره را از متریال‌ها مانند چوب و یا سطوح کامپوزیتی می‌سازند. قیمت بالاتری به نسبت مدل‌های تک‌ جداره دارند؛ اما کاملاً مناسب طراحی سبک پلان بسته و خلق اتاق‌های مستقل اداری هستند.

انواع جنس جداره پارتیشن اداری

انواع جنس جداره پارتیشن اداری

برای طراحی پارتیشن اداری دست بازی در انتخاب متریال‌ها داریم. ایده‌های طراحی و ساخت پارتیشن اداری متنوع است و این تنوع پای بهره‌مندی از متریال‌های گوناگون در این نوع فضاسازی‌های موقتی را باز کرده ‌است. انواع متریال در طراحی پارتیشن اداری به قرار زیر هستند:

پارتیشن‌های شیشه‌ای

از محبوب‌ترین و در عین ‌حال مدرن‌ترین انواع پارتیشن اداری است که در این سال‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده ‌است. صنعت ساخت شیشه‌های مقاوم و ضد ضربه مانند شیشه سکوریت باعث بهره‌مندی از این متریال شفاف در طراحی جداره‌های موقتی و حتی دائمی استفاده کنیم. پارتیشن شیشه‌ای ایده‌ی مناسب توزیع نور در محیط اداری است. از طرفی حفظ حریم خصوصی کارمندان نیز وابسته به نوع پنل شیشه‌ای است که می‌تواند از نوع مات یا شفاف انتخاب شود. این پارتیشن‌ها سبک و نسبتاً ارزان ‌قیمت هستند و برای طراحی پلان باز با توزیع هدفمند نور طبیعی در محیط اداری استفاده می‌شوند. در عین ‌حال نظارت مدیریت به چگونگی انجام کار کارمندان کامل و ساده است.

پارتیشن شیشه‌ای فریم لس

پارتیشن‌های فریم لس ایده مدرن در خلق فضاهای نیمه محصور اداری است. این پارتیشن‌ها تماماً از شیشه‌های مقاوم سکوریت در مدل‌های شفاف و یا مات بدون نیاز به قاب استفاده می‌شوند و فضای اداری را در محیط های محصور شده اما مدرن و جذاب می‌آرایند. از طرفی مراحل نصب ساده‌ای دارند که در کل فضای زیادی از محیط اداری را اشغال نمی‌کنند. از این نوع پارتیشن شیشه‌ای تماماً برای طراحی پلان باز و جداره‌های کم‌ ارتفاع حداکثر ۲۱۰ سانتی‌متری استفاده می‌شود.

پارتیشن‌های اداری چوبی

پارتیشن‌های چوبی جذابیت بصری بالایی دارند. بهره‌مندی از چوب به ‌عنوان عنصر محیطی دکوراسیون اداری همواره جذاب است و به ‌تنهایی می‌تواند نقشی برجسته در هر چه زیباتر شدن فضا داشته باشد. پارتیشن‌های چوبی مناسب طراحی پلان نما بسته در دکوراسیون اداری هستند و یا می‌توان از آنها برای خلق دیواره‌های کم ‌ارتفاع در پلان نما باز استفاده کرد. در برخی از ایده‌ها می‌توان قسمت میز کارمندان را در پهنه جداره چوبی همین پارتیشن‌ها دایر کرد که در مدیریت فضا نقش برجسته‌ای دارد. از طرفی ایده‌ی بهره‌مندی از پارتیشن چوبی در خلق سبک‌های مختلف دکوراسیون اداری کاملاً تأثیرگذار است و می‌توان از حضور این عنصر قدرتمند برای نماسازی به سبک مدرن، مینیمال و حتی کلاسیک بهره‌مند شد.

پارتیشن‌های اداری پلی کربنات

این پارتیشن‌ها با استفاده از جداره‌های کامپوزیتی بسیار مقاوم پلی کربنات احداث می‌شوند که در عین سبک بودن از مقاومت فیزیکی بسیار بالایی در مقابل ضربه برخوردار هستند. از طرفی در شرایط متفاوت محیطی مانند جریان دائمی آب‌ و هوای مرطوب طول عمر بالایی دارند. جداره‌های پلی کربنات ساختارهای شیشه مانند هستند که به ‌راحتی نور را از خود عبور می‌دهند و در مدل‌های مات و شفاف تولید می‌شوند. مقاومت فیزیکی زیاد، نصب ساده، ماندگاری عالی و شفافیت مناسب باعث شده تا استفاده از این نوع پارتیشن‌ها به ‌جای مدل‌های شیشه‌ای استفاده شود. از طرفی این پارتیشن‌ها با قابلیت رنگ‌بندی متنوع عرضه شده‌اند که استفاده از آنها را هر چه جذاب‌تر می‌سازد.

پارتیشن‌های پی وی سی (PVC)

پارتیشن‌های ساده تهیه ‌شده از سطوح بزرگ پلیمری با جنس PVC هستند که به نسبت دیگر از انواع متریال ساخت پارتیشن اداری قیمت ارزان‌تری دارند. در عین ‌حال مقاوم و ماندگار هستند؛ اما نمی‌توانند حضور خیلی زیبا و لاکچری در محیط اداری داشته باشند. پارتیشن‌های PVC بدون بهره‌مندی از دید بصری از بهترین متریال‌ها برای ایجاد حریم خصوصی کارمندان است که با قیمت کم، نصب ساده و ماندگاری زیاد طراحی ‌شده‌اند.

توصیه‌هایی برای طراحی پارتیشن اداری

در این مطلب همراه ما بودید تا قدم به قدم سر از دنیای بزرگ پارتیشن بندی‌ها درآوریم و از هنر این جداره‌ها برای خلق فضاهای کوچک اما کاربردی مطالب مفیدی را دسته‌بندی کردیم. با این ‌وجود طراحی پارتیشن اداری فعالیتی تخصصی در توسعه دکوراسیون اداری است که برای اجرای آن نیاز به بررسی جزئیات قابل ‌توجهی است.
درک کامل از اتوماسیون اداری، بررسی تمامی فضا، چگونگی بهره‌مندی از نور طبیعی، پتانسیل ایجاد نورپردازی مصنوعی، تعداد کارمندان، فضای حضور مراجعین، اهمیت طراحی دفتر مدیران، لزوم خلق محیط‌های همگانی مانند اتاق جلسات و کنفرانس و چگونگی طراحی فضاهای کوچک، ایجاد راهروها با دسترسی سریع و رعایت استانداردها برای خلق فضایی در ابعاد مناسب کار کارمندان همگی از ملاحظات کلی طراحی پارتیشن اداری است. ما در فرلی دیزاین برای بهره‌مندی از یک الگوی طراحی حرفه‌ای که در آن به تمامی این نکات توجه شود به شما کمک می کنیم. شما می توانید برای هر نوع خدمات مشاوره تخصصی و اجرای حرفه ای طراحی تا ساخت انواع پارتیشن اداری از خدمات مهندسی و معماری داخلی گروه فرلی دیزاین بهرمند شوید.

[ وبلاگ ما ]

آخرین مقالات ما را بخوانید