طراحی میز کارشناسی

نکته‌هایی برای انتخاب و طراحی میز کارشناسی

اگر برای خرید میز کارمندی اقدام می‌کنید و یا قصد طراحی و ساخت تخصصی این میزها برای محیط اداری خود را دارید، لازم است تا به چندین نکته کلیدی توجه کنید. این نکات به قرار زیر هستند:

  • میز کاملاً ارگونومیک باشد.
  • از متریال‌های مناسب و باکیفیت در ساخت میز استفاده ‌شده باشد.
  • میز در سایز استاندارد چه از نظر ابعاد طول و عرض و همچنین ارتفاع طراحی ‌شده باشد.
  • سایز صفحه رویی میز با نوع محیط اداری شما و فضای مورد هدف همخوانی داشته باشد.

علاوه ‌بر موارد اصلی ذکر شده از برخی امکانات ویژه نیز برخوردار هستیم. به ‌عنوان مثال برخی از این میزها را با استفاده از پایه‌های قابل تنظیم طراحی می‌کنند. به ‌این ‌ترتیب حتی می‌توانیم ارتفاع میز را با توجه به نوع اندام خود به شکل شخصی شده تنظیم کنیم. علاوه ‌بر این موارد با طیف بزرگی از انواع سبک‌ها و مدل‌ها برای طرح میز کارشناسی مواجه هستیم که هر کدام به ‌تنهایی دنیایی از الگوها هستند.

1. طراحی بر پایه استانداردهای ارگونومیک

مهمترین نکته برای طراحی میز کارشناسی ارگونومیک بودن آن است. البته منظور از ارگونومیک بودن، بهره‌مندی از میزی با طراحی استاندارد کارهای طولانی ‌مدت اداری است. به شکلی که کارمندان پس‌ از ساعت‌ها حین کار بر روی میز احساس خستگی کمتری داشته باشند.
میزهای ارگونومیک لزوماً دارای ابعاد و یا ارتفاع استاندارد فعالیت اداری نیستند؛ بلکه فراتر از آن برای انجام ریتم منظم کارهای اداری طراحی شده‌اند. مثلاً در این میزها به جانمایی مناسب کشوها جهت نگهداری اسناد، چگونگی قرارگیری مانیتور مناسب کار طولانی‌ مدت، سبک طراحی بخش داخلی میز جهت دسترسی هر چه بهتر به تمامی فضای رویه آن و… توجه شده‌ است. در عین ‌حال استفاده از پایه‌ها با قابلیت تنظیم ارتفاع در دسته‌بندی اقدامات ارگونومیک قرار می‌گیرند.

2. طراحی با رعایت سایز و ارتفاع استاندارد محیط اداری

سایز سطح رویه و ارتفاع میز از جمله مهمترین نکات در طراحی میز کارشناسی است که باید با تمامی المان‌های استاندارد برای طراحی فضاهای اداری همخوانی داشته باشد. برای طول و عرض یا همان سایز میز کارشناسی استاندارد خاصی تدوین نشده است. ولی معمولاً ابعاد رویه این میزها از میزهای کارمندی بزرگتر هستند. همچنین ایده طراحی میز ال کارشناسی کاملا مورد توجه نهادهای اداری قرار می‌گیرد. این بخش ال، مکان مناسبی برای قرارگیری تجهیزات و یا فایل‌ها و کازیو از ملزومات اداره است تا نظم محیط کار بهتر و فضای بیشتری در اختیار آنها قرار بگیرد.
طول میز کارشناسی معمولاً در محدوده ۹۰ الی ۲۵۰ سانتی‌متری است که در ابعاد خیلی بزرگ با طراحی حالت ال مانند فرم میز را از حالت یکنواخت مستطیلی خارج می‌کنند. اما از نگاه کلی حداقل طول این میزها را ۱۲۰ سانتی‌متر و حداقل عرض آنها را ۸۰ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند که همگی آنها را در ارتفاع ۷۵ الی ۸۵ سانتی‌متری با توجه به قد کارمندان طراحی می‌شوند.

3. طراحی بر پایه استفاده از متریال‌های مناسب

برای ساخت میز کارمندی متریال‌های گوناگون استفاده می‌شود. در این سال‌های اخیر طراحی میز کارشناسی ام دی اف متداول شده‌ است که با استفاده از انواع ضخامت‌های MDF و رنگ‌بندی های متفاوت با طراحی‌های جذاب انجام خواهد شد. قاعدتاً کیفیت و ارزش جایگاهی میز کارشناس از میز مدیریتی کمتر است. لذا در نوع متریال نیز قابل رقابت با طراحی میز مدیریت نیستند. برای همین است که به ‌ندرت از چوب برای ساخت میز کارشناسی استفاده می‌کنند. این در حالی است که متریال‌ها مانند MDF، نئوپان، فلز، شیشه و… ارزان ‌قیمت هستند و به‌ راحتی مناسب طراحی هر نوع میز در هر نوع ابعادی استفاده خواهند شد.
دقت کنید که میز کارشناسی از بزرگترین میزهای اداری است که معمولاً به شکل ال طراحی می‌شود. لذا در ساخت آنها از متریال زیادی استفاده خواهد شد. به ‌این ‌ترتیب انتخاب متریال‌های گران ‌قیمت مانند چوب باعث افزایش قیمت میز کارشناسی خواهد شد. اما می‌توانیم هوشمندانه با انتخاب متریال‌های مناسب و خوش قیمت مانند MDF میزهای عالی، کارآمد، جان‌سخت و زیبا را با قیمت مناسب تولید کنیم. برای همین است که طراحی میز کارشناسی ام دی اف متداول است.

4. طراحی براساس سایز صفحه رویی میز

سایز صفحه رویی میز تأثیر مستقیم بر عمل‌گرا بودن میز کارشناسی دارد. مثلاً میزی را تجسم کنید که نسبت عرض آن زیاد باشد. در این ‌صورت عملاً کارمندان هیچ دسترسی ساده‌ای به لبه‌های بیرونی میز خود ندارند و قاعدتاً از این فضاها استفاده نمی‌کنند. از طرفی ساخت میز کارمندی با عرض کم چندان مفید نیست. چرا که حالا نمی‌توانیم به ‌خوبی هم از تجهیزات مانند مانیتور استفاده کنیم و هم از فضای کافی برای انجام امور اداری برخوردار باشیم. این چالش‌ها باعث دقت بالای طراحان در سایز صفحه رویی میز می‌شود.
ایده‌های طراحی بخش رویه متنوع هستند. مثلاً برخی از ایجاد لبه منحنی برای طراحی بخش داخلی استفاده می‌کنند تا با این تکنیک به شرایط مناسب‌تری از لبه‌های میز دسترسی داشته باشیم. طراحی بر پایه میزهای ال شکل نیز سطح دسترسی ما را ارتقا خواهد بخشید. اما مهمترین نکته همخوانی سایز صفحه رویی میز با ابعاد اتاق و یا محیط اداری است.

5. طراحی با استفاده از پایه‌های قابل تنظیم

پایه با قابلیت تنظیم ارتفاع، آپشن جذابی است که حالا در طراحی میز کارشناسی مدرن مورد توجه جدی قرار گرفته است. فضاهای اداری متفاوت هستند و گاهاً با سطوح در ارتفاع متغیر روبرو هستیم. از طرفی کارمندها با قد و قواره متفاوت از زن و مرد مشغول به ‌کار هستند که ارتفاع مناسب برای آنها با یکدیگر متفاوت است. گاهی هم نوع صندلی اداری و ارتفاع متفاوت آنها ما را به داشتن میزها در ارتفاع متغیر نیازمند خواهد کرد. این‌ همه اهمیت طراحی میز کارشناسی با استفاده از پایه‌های قابل تنظیم را دو چندان می‌کند.

6. طراحی با سبک‌ها و مدل‌های مختلف

از دنیای استانداردها و الزامات و اندازه‌ها خارج شویم و اندکی هم به ‌ظاهر و نمای میز توجه کنیم. جاییکه قرار است تا با انواع سبک‌ها و مدل‌ها در طراحی میز کارشناسی همراه شویم. در این‌باره از طیف بزرگی از ایده‌های کلاسیک، مدرن و یا مینیمال از طراحی انواع میز برخوردار هستیم. البته نوع سبک انتخاب ‌شده برای طراحی میز کارشناسی باید با طراحی داخلی محیط اداری همخوانی داشته باشد.

انواع طراحی میز کارمندی

انواع طراحی میز کارمندی

انواع میزهای کارشناسی را به شکل‌های مستطیلی، بیضی، دایره‌ای، ال شکل و یا طرح‌های خاص برای پوشاندن فضاهای ویژه در محیط‌های اداری طراحی می‌کنند. همچنین انواع سبک‌ها در ساخت چنین میزهایی شامل سبک‌های اداری مدرن و کلاسیک می‌شود.

  • طراحی میز کارشناسی کلاسیک

این نوع میزها رنگ‌وبوی لاکچری دارند و مناسب دفاتر با کاربری خاص مانند دفاتر حقوقی، بازرگانی و تجاری و… طراحی می‌شوند. معمولاً برای طراحی میز مدیریت مجموعه‌ای از سبک کلاسیک با استفاده از چوب و نقش‌های برجسته استفاده می‌کنند. اما وقتی دیزاین کلی محیط اداری رنگ‌وبوی کلاسیک دارد، چاره‌ای جز استفاده از طرح‌های هر چند معمول کلاسیک در ساخت میز کارشناسی نداریم.

  • طراحی میز کارشناسی مدرن

سبک جذابی است که امروزه مورد توجه عموم قرار گرفته است و کاملاً با دیزاین مدرن فضاهای اداری همخوانی دارد. توجه کنید که لزوماً میزها با طراحی ساده مدرن نیستند؛ اما همه الگوهای مدرن برای طراحی هر چه ساده‌تر با رعایت خطوط صاف و برجسته شکل‌ گرفته‌اند. سبک مینیمال شده در امتداد ایده‌های مدرن شکل گرفته که کاملاً مناسب جانمایی در اداره‌ها با فضاهای خلوت و نماهای ساده اما مفید و کاربردی است.

طراحی میز کارمندی

توصیه‌هایی برای خرید یا طراحی میز کارشناسی

اگر برای خرید یا طراحی میز اداری با رنگ‌وبوی کارشناسی اقدام می‌کنید، در همان قدم اول متوجه باشید که این میزها صرفاً برای فعالیت ساده کارمندان نیستند و می‌توانند رنگ‌وبوی حضوری به ‌مراتب حرفه‌ای ‌تر داشته باشند. معمولاً میز کارشناسی به ‌مراتب بزرگتر از میز کارمندی است و باید به شکلی طراحی شود که برای قرار دادن ملزومات و تجهیزات اداری اعم از مانیتور، پرینتر، اسکنر بر روی آن با مشکل جدی مواجه نشویم.
طراحی میز ال کارشناسی بهترین ایده برای بهره‌مندی مفید از تمامی فضا و قرار دادن تجهیزات کامل اداری است. برای این منظور معمولاً بخش ال را چسبیده به دیوار در سمت کناره‌ی میز اداره یا همان کارشناس در نظر می‌گیرند. از طرفی حین ساخت میزهای ال شکل نیز باید متوجه کنج ظاهر ال مانند آنها باشیم تا در این فضا همچنان از دسترسی کافی برخوردار شویم. برای هر نوع اقدام به جهت طراحی میز کارشناسی در سبک‌های مختلف می‌توانید از خدمات تخصصی گروه فرلی دیزاین استفاده کنید.

[ وبلاگ ما ]

آخرین مقالات ما را بخوانید